Mail de redactieMail de redactie

Snel naar

Rondom het klaslokaal

Dit voorwoord schrijf ik in de trein, een grijze...

USAgenda 2017-2018

Een overzicht van de leerlingactiviteiten dit...

Nieuw redactielid

De huidige leerling-redactieleden doen dit jaar...

Ideeën welkom bij de medezeggenschapsraad

In de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad...

Genomineerde roman van docente Nynke Smits

Dit jaar verscheen bij Primavera Pers de historische...

Plusklassen 2016-2017

Afgelopen jaar konden leerlingen in de onderbouw...

Romereis twee-punt-nul

De Romereis is al jaren onderdeel van het Stedelijk...

Jodelende dodo’s op Socrates

Klas 1A en 1C vielen dit jaar in de prijzen tijdens...

Interview raad van toezicht

De beide rectoren van Athena en Socrates vormen...

Toetsen

Een wervelwind van brugklassers waait door de...

-- Oproepen en mededelingen --

 

 

 

Dramatical death

Gepubliceerd op 22-03-2016

“To be or not to be - that’s the question.” Deze zin komt natuurlijk uit Shakespeare’s beroemde Hamlet. Al is deze zin nog zo beroemd, de meeste mensen kunnen toch niet zomaar op een paar andere stukken komen. Zonde, toch? Dat vonden de docenten Engels wel en daarom organiseerden zij een speciaal project voor de vierde klas, waarin ook het Britse theatergezelschap Big Wheel Theatre een rol speelde.

 

Gedurende dit project analyseerden we verschillende tragedies en komedies van Shakespeare. Grote stukken als Othello en Romeo and Juliet kwamen voorbij. In groepjes presenteerden we fragmenten van deze stukken aan de rest van de klas. Niet alleen om ‘het gewoon een keertje te hebben gelezen’, maar ook om te onderzoeken wat er zo bijzonder is aan Shakespeare’s stukken.

 

Om antwoord te krijgen op deze vraag, kregen we bezoek van Roland van Big Wheel Theatre, die speciaal voor dit project van Cambridge University naar Leiden kwam. Samen met zijn assistente legde hij ons de kenmerken van een Shakespearean play uit.

 

“A Shakespearean play isn’t a Shakespearean play when there is no dramatical death,” zegt hij, waarna hij meteen opspringt en een voorbeeldscene begint te spelen. Zijn assistente wijst meerdere leerlingen aan en ook zij mogen nu deelnemen aan de scene. Ineens staat Roland niet meer alleen in het midden, maar wordt hij vergezeld door onder andere een Leeuw en de Maan. Uiteraard eindigt de scene met de dood van de hoofdrolspeler: hij doorboort zichzelf met een zwaard, valt neer en blijft dramatisch liggen. Daarmee maakt hij een einde aan de scene en een einde aan dit project.

 

Tekst: Li Pot