Mail de redactieMail de redactie

Snel naar

Rondom het klaslokaal

Dit voorwoord schrijf ik in de trein, een grijze...

USAgenda 2017-2018

Een overzicht van de leerlingactiviteiten dit...

Nieuw redactielid

De huidige leerling-redactieleden doen dit jaar...

Ideeën welkom bij de medezeggenschapsraad

In de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad...

Genomineerde roman van docente Nynke Smits

Dit jaar verscheen bij Primavera Pers de historische...

Plusklassen 2016-2017

Afgelopen jaar konden leerlingen in de onderbouw...

Romereis twee-punt-nul

De Romereis is al jaren onderdeel van het Stedelijk...

Jodelende dodo’s op Socrates

Klas 1A en 1C vielen dit jaar in de prijzen tijdens...

Interview raad van toezicht

De beide rectoren van Athena en Socrates vormen...

Toetsen

Een wervelwind van brugklassers waait door de...

-- Oproepen en mededelingen --

 

 

 

O, Socrates!

Gepubliceerd op 03-07-2016

Een ode aan de school

 

Laat ik mij even voorstellen: mijn naam is Werner van Rossum. Als filosofiedocent in opleiding heb ik het afgelopen half jaar-en-een-beetje stage gelopen op het Stedelijk Gymnasium Leiden, locatie Socrates.

Inmiddels is mijn stage afgerond en mag ik met mijn laatste adem op deze school nog een kleine ode uitspreken.

 

O, Socrates. Je doet je naam eer aan. Wat een archaïsch welkom was dat, in november: in het eerste gesprek dat ik opving in de docentenkamer werden er al enkele woordgrapjes in het Grieks gemaakt. Dit zette voor mij direct de toon van hoe het hier zou zijn. Klassiek en een tikje speels, met docenten die liefde hebben voor hun vak en tegelijk de nodige zelfreflectie tonen om een vrije sfeer te behouden.

 

Die sfeer is niet alleen in de docentenkamer te zien, maar ook in het doen en laten van de school als geheel. Er heerst een groot wederzijds vertrouwen tussen de docenten, de directie en ook de leerlingen. Zo zijn de docenten erg vrij om hun eigen invulling te geven aan hun lesprogramma en organiseren ze ook vaak interdisciplinaire projecten. Niet omdat het moet van ‘hogerop’, maar omdat zij daar de vrijheid toe krijgen en die verantwoordelijk willen benutten.


Mijn eigen kleine ervaring hiermee is een gastles die ik voor het vak geschiedenis aan de brugklassen mocht geven, over Socrates en het filosofische denken van de Oude Grieken. We hebben het toen samen gehad over wat het betekent een goede leerling of leraar te zijn, wat de taak is van een goede school en wanneer je gelukkig bent. Leuk om van eersteklassers te horen dat je ‘geld moet hebben, maar niet te veel geld’ om gelukkig te worden en dat je als leraar ‘wel af en toe streng moet zijn, maar ook je leerlingen de vrijheid moet laten om af en toe dingen zelf uit te zoeken’.

 

Ach, de wijsheid die in de jeugd verscholen ligt. 
Maar dat wist Socrates natuurlijk ook al.


Reacties

06-07-2016

wendelien francois

Als ouder waardevol om dit soort info ook eens mee te krijgen! Dank.